Van Palembang naar Lahat - Reisverslag uit Lahat, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu Van Palembang naar Lahat - Reisverslag uit Lahat, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu

Van Palembang naar Lahat

Blijf op de hoogte en volg Cees

14 Augustus 2012 | Indonesië, Lahat

Vandaag nog voor 6 uur gegeten, ingepakte en per becak naar jalan kolonel Atmo 608 (recht tegenover de Alfamart) waar in om 7.45 aankwam. Ik merkte wel dat je met de becakrijder in een mindere onderhandelingspositie verkeert met dan zonder bagage. Maar goed, voor die 2,15 ga ik geen 2 km met bagage lopen terwijl de vochtigdheid op je huid condenseert. Ik had begrepen dat de bus om 8 uur (jam inggris dus 'sharp') zou vertrekken maar dat bleek slechts een richttijd. We vertrokken om 8.25 toen de Toyota Kijang (soort Previa) vol zat. Het was een comfortabele auto met een goede airco. Eerst de stad door en de rivier Musi over. Rechts zag ik de wijk Plaju; daar stonden nog heel veel oude gebouwen die nu geheel vervallen waren maar nog wel bewoond. (Dus buuv, je kan er vast nog wat in terugvinden). Tijdens de rit werden fraaie vergezichten, monotone oliepalmplantages en huisjes die wij niet anders dan krotten zouden noemen met elkaar afgewisseld. (Toch moet je die krotten ook wat relativeren want vaak genoeg stond er wel een splinternieuw Avanza/Kijang of zelfs een 4-wheeldrive voor de deur. Een kweste van prioriteiten) De (slechte) weg was erg druk met vrachtverkeer, tankauto's (dit gebied is het centrum van de Indonesische oliewinning), bussen, brommers, overstekende kinderen en loslopende koeien en schapen. En de 50-jarige chauffeur - die dit al zijn hele leven deed - vertoonde een rijstijl die de meest geharde bumperklevers en de Franse wegpiraten op hun route national stijf van angst zou doen verstijven. Maar ach, als hij dit al zijn hele leven zo doet, dan doet hij toch iets goed nu hij nog steeds in leven is;-) Na ruim 5 uur kwamen we in Lahat aan; zo te zien een welvarende gemeente. Het hotel Bukit Selero had een kamer voor mij. De prijs bleek niet onderhandelbaar, dus nu zit ik op een kamer met airco en tv maar zonder warm water en internet en dat voor het reusachtige bedrag van 22,8 euro inclusief ontbijt. De kamer was wel erg netjes. Ik ga nu even kijken wat er in de buurt is (ATM en warung) en of ik ergens internetverbinding kan krijgen.
Ik heb bij 1 autoverhuurbedrijf gevraagd wat het kost om de olifanten en megalieten te zien. Ze vroegen IDR 800K. Dat vond ik te gek; op Bangka betaalde ik 350K met een toeslag voor lange ritten van max 125K. Ik heb de receptie gevraagd wat een normale prijs was (zij vonden 800K ook teveel). Zij boden toen aan iemand te regelen voor 500K. Omdat die plekken best nog wel een flink eind rijden zijn vond ik dat wel acceptabel. Nu maar kijken of dat lukt. Er zijn gelukkig wel voldoende ATM' in de buurt. Vanavond eet ik ergens in de buurt of in het hotel; dat menu leek mij ook best aardig en tegen goede prijzen. Morgen verder.

  • 15 Augustus 2012 - 16:03

    Frans:

    Kees, we willen foto's zien!!!

    Gr.

    F&P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Lahat

Cees

Actief sinds 06 Juni 2012
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 38823

Voorgaande reizen:

26 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Nog een keer terug

14 Juli 2012 - 12 Oktober 2012

Terug naar Indonesië

Landen bezocht: