Van Semarang naar Yogyakarta en daarna Jakarta - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu Van Semarang naar Yogyakarta en daarna Jakarta - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu

Van Semarang naar Yogyakarta en daarna Jakarta

Blijf op de hoogte en volg Cees

26 September 2012 | Indonesië, Semarang

17-09-2012
Vroeg op en vroeg met de taxi naar Trans Jaya. De taxichauffeur was nog wel met zijn ontbijt bezig maar ja, de klant gaat voor. Het was een luxe bus die ook niet vol was, dus zitruimte genoeg. De reis verliep ook voorspoedig en ging door een best mooi gebied. Maar na zo'n tijd wordt je een beetje sawah-moe dus echt gemotiveerd om foto's te maken ben je dan ook niet meer. Na 4 uur kwamen we in Yogya aan en ik was de laatste die de chauffeur moest afzetten. Het was voor hem echter de eerste keer dat hij naar Yogya reeds (normaal deed hij de route naar Bandung) in toen deed zich de eigenlijk vermakelijke scene voor dat ik hem de weg moest wijzen in mijn beperkte Bahasa Indonesia (want ik kende de weg daar wel). Eerst bij IBIS ingecheckt. Ibis ligt niet alleen gunstig t.o.v. de belangrijkste winkelstraat (jalan Malioboro) maar ook vlak naast de Malioboro Mall en bij een taxi 'halte'. Ook belangrijk is dat tegenover het hotel een goed restaurant (Legian, op de 1e etage) zit. Een niet al te grote kaart maar wel lekker en sfeervol. Wel relatief duur (reken op 7-8 euro). Maar je kunt er zonder risico gado gado eten.'s Middags de jalan Malioboro afgestruind om lekker veel batik te kopoen. ik heb toen een mooi groot (90x150) batik schilderij gekocht waar 250 euro voor werd gevraagd. Natuurlijk een buitenkansje (truc 1) en tijdelijk want ze zouden zo gaan sluiten (tijdsdruk truc 2). Trucs draai ik altijd om en zo kreeg ik het uiteindelijk voor 50 euro. Gelet op de hoeveelheid arbeid die erin zat (veel figuren en kleuren) was dat ook best redelijk.

18-09-2012
Weer de jalan Malioboro afgelopen en de pasar Beringhardjo (naast museum Vredenburg, hoofdingang aan de jalan Malioboro). Op de markt was het hard onderhandelen. Veel meer dan 50% kreeg ik niet van de prijs af. Ik kreeg de indruk dat - hoe groot die pasar ook was - dat snel overal bekend was dat een 'bule' (blanke) op zoek was naar batik en dat overal een soort bodemprijs werd gehanteerd. Maar goed, de batik was van goede kwaliteit en naar Nederlandse maatstaven zou je bij Zeeman nog niet goedkoper uit kunnen zijn.

Vermoeid maar tevreden heb ik de avondmaaltijd weer bij Legian genoten. Lekker duur maar ik had geen tijd gehad voor een lunch.

19-09-2012
Ingepakt, uitgecheckt en met de taxi naar Yogyakarta's luchthaven. Het ticket had ik al in Semarang bij reisbureau Rikola (ja echt) gekocht dus alleen inchecken en security en na een poosje wachten boarden. Na een uurtje landden we in Jakarta. Met de taxi (Bluebird) naar hotel Rota (eenvoudig en relatief goedkoop). Voortaan weer met Express taxi want die is 15-20% goedkoper.

Geluncht bij Mie Bakso Toko Tiga dat naast het Hotel zat. Eenvoudige gelegenheid maar een goede peranakan keuken. Verder nog wat gewinkeld en vroeg naar bed.

20-09-2012
's Avonds zou mijn vliegtuig pas vertrekken. Dus voeg op en eerst nog wat winkelen (Indonesische kookboeken in het Engels) bij Gunung Agung (grote boekenwinkelketen). Geluncht bij een speciale gado gado kedai en daar ketoprak lontong besteld. Viel erg tegen; ketoprak hoort m.i. een mix van halfrauwe groenten en suun te zijn met een kecap sausje maar dit was alleen lontong met suun met een flauw pindasausje. Daarna uitgecheckt en mijn bagage voorlopig bij het hotel gelaten. Ik wilde nog naar het batikmuseum maar dat was i.v.m. de verkiezing van de Gubenur van Jakarta gesloten. Van de mensen had ik al gehoord dat de algemene voorkeur uitging naar de moderne en redelijke kandidaat. De andere kandidaat scheen een rabiate moslim met racistische ideeen. Maar die had zich door zijn neerbuigende en beledigende uitlatingen t.o..v. zijn opponent in hunogen al onmogelijk gemaakt. Later las ik dat inderdaad de redelijke kandidaat had gewonnen. Wat ik niet wist dat het een katholiek van Chinese afkomst was. Dat is niets anders dan een revolutie in het Indonesische denken. Ik beschouwde dat als een mooie afsluiting van een mooie tijd in mijn geboorteland.

Met Express taxi naar het vliegveld en op naar Nederland. Met de KLM dus op tijd vertrokken van Jakarta; op tijd in Kuala Lumpur en optijd weer weg.

21-06-2012
Vrijdag 0m 06.40, 5 minuten eerder, landde het vliegtuig op Schiphol. Snel naar huis (ik werd opgehaald) en - weliswaar vermoeid - aan een nieuwe dag begonnen. Het is toch weer wennen. Niet alleen de temperatuur maar vooral het eten. Ik had moeite met het eten van brood. Gedurende ruim 2 maanden in Indonesie heb ik geen enkele last gehad van maag/darmen maar nu bleek ik volkorenbrood te zijn ontwend en heb behoorlijk last gekregen.


Ik was een beetje achter met het schrijven van verslagen maar dat vond zijn oorzaak in de hoofdreden waarom ik eerder dan de geplande 3 maanden terugging. Ik kon nl. nog nauwelijks met mijn rechteroog lezen want mij toch de nodige zorgen baarde. Daarom vrijdag meteen de nodige afspraken gemaakt, die, met de hulp van een collega, gelukkig nog konden worden vervroegd. Jammer dat het zo moest aflopen maar ik zie toch terug op een mooie tijd waarin ik veel heb gezien, meegemaakt en geleerd en de dingen heb gedaan die ik ik wilde doen (zij het niet altijd met succes maar c'est la vie).

Dank voor alle interesse en reacties. Tot de volgende reis.

  • 06 September 2013 - 23:15

    Gerard Boon:

    Heel leuk om foto's van Bangka te zien.
    Zelf ook in pangkal pinang gewoond, bukit baru.
    Vanuit semarang naar bangka gegaan en daar in blinju en sangailiat en als laatste in pangkal pinang.
    Als je meer foto's, ook van Semarang Tjandi Baru, hebt dan mijn grote interesse .

  • 23 Februari 2014 - 12:38

    Kees:

    Beste Gerard,
    Het kan niet anders dan dat jij mijn overbuurjongen was. Ik heb geprobeerd jou (als beheerder van dit blog) via je email te bereiken maar dat account was onbekend. Als je nog foto's (o.a. Bukit Baru, Sungailiat, Mentok en de gunung Menumbing) wilt hebben reageer dan met jouw actuele e-mailadres. Binnenkort ga ik weer voor langere tijd en zal deze site zeer regelmatig aanvullen.

    Ik wacht jouw bericht af.

    Mvg,
    Kees
    Beheerder SayakeRI

  • 17 Maart 2014 - 11:50

    Gerard Boon:

    Bedankt voor je reactie,

    Mijn e- mailadres is inmiddels gewijzigd in g.boon44@kpnmail.nl.
    Ben zeer geïnteresseerd in je foto's over Bangka.
    Vooral Pangkal Pinang, wij woonden Bukit Baru D3 ter hoogte van de tennisbanen,
    Naast ons woonden de familie Simons en zij was onderwijzeres op school, van de lagere klassen.
    Van dat alles heb ik maar 1 foto helaas.
    Je kon toen om de tennisbaan heen fietsen en ik denk dat jij in een van de 3 grotere huizen woonde?
    Middelste huis woonde een familie waarvan hij rechter was?
    Met hun jongste dochter en zoon heb vaak gespeeld, zo blijven er nog veel herinneringen bij staan
    maar geen foto's van.
    Ik zal je vanavond nog een paar adressen doorgeven als dat mag?

    Vriendelijke groet,
    Gerard Boon

  • 17 Maart 2014 - 23:01

    Gerard Boon:

    Hallo Kees,

    Het is mij niet gelukt om vanavond de adressen bij elkaar te krijgen,
    zal het zoveel mogelijk inkorten via je e-mail, die ik niet weet, te versturen
    als je dat goed vind

    Vriendelijke groet,

    Gerard Boon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Semarang

Cees

Actief sinds 06 Juni 2012
Verslag gelezen: 1090
Totaal aantal bezoekers 38717

Voorgaande reizen:

26 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Nog een keer terug

14 Juli 2012 - 12 Oktober 2012

Terug naar Indonesië

Landen bezocht: