Palembang 27-05-2014 - Reisverslag uit Palembang, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu Palembang 27-05-2014 - Reisverslag uit Palembang, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu

Palembang 27-05-2014

Blijf op de hoogte en volg Cees

27 Mei 2014 | Indonesië, Palembang

Vroeg op. Ik werd om 6.45 opgehaald voor een haarknip ceremonie van een pasgeborenen. We gingen naar een plaatsje iets buiten Palembang naar wat later bleek het huis te zijn van de grootouders van vaderszijde van het desbetreffende kind. Mijn verwachting was een beperkte ceremonie maar dat was mis. Er bleken 400 gasten te zijn uitgenodigd. De ceremonie zou om 9 uur beginnen. We konden beginnen toen om 11.30 (het blijft het land van de jam karet, de rubberen tijd) zo'n 350 gasten aanwezig waren. Een traditioneel trommel-ensemble speelde. Ik werd een beetje door een paar mensen meegevoerd. De mensen die een lokje af mochten knippen werden opgenoemd. Ik kwam na de grootvader en werd als 'opa' opgeroepen. Eerst je linkerduim en wijsvinger reinigen in een mandje met bloemen, dan kreeg je een klein schaartje aangereikt (aanpakken altijd met rechts). Met je linkerduim en -wijsvinger pak je een lokje en daar knip je het topje van af. Het lokje stop je dan in een opengemaakte cocosnoot. Het aantal knippers is beperkt. Daarna werd door een moslimgeestelijke (geen imam maar ben de naam vergeten) allerlei goede wensen en de zegen van Allah afgesmeekt. Toen lunch. Je wilt niet weten hoe dat eruit ziet. De opening van de driedolledagen bij de Bijenkorf is er niets bij vergeleken. Iedereen die nog wakker was, stormde op het gereedstaande buffet af. Na de lunch was het snel afgelopen. Wat mij opviel was dat de mensen een herinnering kregen, een stokje met een papieren bloemen, een ei, een zakje met wat snoep en merkwaardig genoeg een biljet van 2K.
Ik heb alleen de highlights beschreven want er gebeurde steeds wwel wat. Ook allerelei observaties, van bijvoorbeeld hoe de onderlinge groetcode inelkaar stak, laat ik maar achterwege. Om een uur of 3 was ik weer in mijn hotel na uitgebreid afscheid van iedereen te hebben genomen. Ik was gesloopt om eerlijk te zijn. Ik laat de foto's maar het werk verder doen. Ik plaats ook nog een video van deze dag maar die komt bij het verslag van 26 mei. Er komen ook nog meer fotos maar de site wil ze maar niet uploaden

  • 27 Mei 2014 - 13:49

    Pauliene:

    Ha Cees, wat bijzonder om zoiets mee te maken!Nog geen kleinkinderen en toch al opa.

  • 28 Mei 2014 - 21:28

    Jorie:

    Als ik het goed begrijp was het een hele eer .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

Actief sinds 06 Juni 2012
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 38729

Voorgaande reizen:

26 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Nog een keer terug

14 Juli 2012 - 12 Oktober 2012

Terug naar Indonesië

Landen bezocht: