Eindelijk, Pangkalpinang - Reisverslag uit Pangkalpinang, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu Eindelijk, Pangkalpinang - Reisverslag uit Pangkalpinang, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu

Eindelijk, Pangkalpinang

Blijf op de hoogte en volg Cees

06 Augustus 2012 | Indonesië, Pangkalpinang

Vandaag, 6 augustus 202, om 14.17 zette ik voor het eerst in 52 jaar voet op mijn geboortegrond. Het vliegveld was in elk geval dramatisch veranderd. Ik herinner mij dat rondom een soort asfalt of betonnen weg [de start-en landingsbaan] gras lag en aan de zijkant een 2-motorig propellorvliegtuig [waarschijnlijk een DC3]. Die werd gevlogen door een voormalige, ik dacht Australische, oorlogspiloot, die was blijven hangen en die alle vliegverbindingen verzorgde. Tenmiste, als hij zin had. Een aardige andere herinnering: ik ooit ernstig ziek was en mijn vader bracht mij naar een ziekenhuis in Jakarta [om mij 3 weken later weer op te halen; zo ging dat vroeger in Indonesie] met dar vliegtuig. Kort voor Jakarta viel, ik dacht de rechter motor uit. Mijn vader bevroeg ongerust de piloot. Ach, dat gebeurde wel vaker en was nooit een probleem. Ik had er geen probleem mee. Zo kon ik heel goed de zee zien en dat schitterende schouwspel kan ik nog altijd als een film voor ogen krijgen. Tegen een azuurblauwe achtergrond tekenden zich enkele 100-den meters onder mij figuren af in alle kleuren van blauw naar groen. Dat waren de eilandjes, koralen en atollen van de Seribu Pulau, een archipelletje voor de kust van Jakarta. Nu vliegen de vliegtuigen er te hoog overheen of anders gooit de Jakartaanse smog [letterlijk] roet in het eten.
De verdere eerste indruk van Bangka was zoals ik verwachtte. Netjes, schoon en met een rustig en gedisciplineerd verkeersbeeld. Wat een contrast met Jakarta, maar dat vond ik vroeger ook al.
Probleem is dat op Google maps alleen de omtrekken van het eiland staan, dus we moeten ons op een andere manier orienteren. Gaat ongetwijfeld lukken.
Het hotel is mooi opgezet met een servicegerichte staf. Dat was ook wel nodig omdat de tussendeursleutel [we hadden connecting rooms] onvindbaar bleek en de safe was niet te sluiten. We kregen 2 nieuwe kamers maar een van de sleutels deed het niet maar dat werd snel hersteld. Maar hier hadden we geen balkon, dus morgen verhuizen we weer naar connecting rooms met te openen tussendeur, met werkende safe en met balkon. Het zwembad valt tegen vanwege de beperkte omvang. Aan de andere kant, bij mooi weer heb je het strand hier.
Openbaar vervoer is er nauwelijks en taxis staan aleen bij het vliegveld. Voor het vervoer hebben we daarom een Toyota Avanza gehuurd met chauffeur. Is wel erg duur want kost IDR 350K per dag. Ach het prijspeil hier went snel. Morgen afhankelijk van het weer een nostalgietour door Pangkalpinang of naar Pantai [=strand] Matras bij Sungai Liat. Dat laatste is voor mij ook nostalgie want we gingen vroeger vaak daar naar het strand. Morgen schrijf ik wel over mijn ervaringen.

  • 06 Augustus 2012 - 21:37

    Ellen:

    Je bent er! geweldig! zo benieuwd wat je gaat tegenkomen, hoe dat zal voelen. Genieten!

  • 06 Augustus 2012 - 23:59

    Jorie:

    Cees, maak en plaats foto's van de Bukit Baru en Djalan Asrama. geniet van de Banka-ballen. Groetjes aan jullie allemaal. Kasia en Jorie

  • 07 Augustus 2012 - 09:49

    Eric:

    Congratulations! Geweldig indeed. So pleased you are making the most of it. Missing the brutal Florida summer. Tomorrow cousin Ingrid will come get us - she was born in Belinjoe, has been back and reports it IS beautiful.
    Continued safe journeys

  • 07 Augustus 2012 - 12:35

    Jo:

    geniet van herkenning en goede herinneringen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Pangkalpinang

Cees

Actief sinds 06 Juni 2012
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 38805

Voorgaande reizen:

26 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Nog een keer terug

14 Juli 2012 - 12 Oktober 2012

Terug naar Indonesië

Landen bezocht: