Herontdekking van Bangka 5 Muntok e.o. - Reisverslag uit Pangkalpinang, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu Herontdekking van Bangka 5 Muntok e.o. - Reisverslag uit Pangkalpinang, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu

Herontdekking van Bangka 5 Muntok e.o.

Blijf op de hoogte en volg Cees

11 Augustus 2012 | Indonesië, Pangkalpinang

Herontdekking van Bangka 5 Muntok e.o.geregend en het is nu bewolkt. Ook de temperatuur is een stuk lager maar met 28 graden nog altijd warm voor ons. Vandaag hadden we een lange tocht gepland: naar Gunung Menumbing en Muntok. Hoewel een nieuwe weg van Pangkalpinang naar Muntok is aangelegd (vroeger moest je via Sungai Liat en Belinyu) viel de rit toch nog tegen. Dat kwam vooral door de toegangsweg naar de top van de Gunung Menumbing, het hoogste punt (445 m) van Bangka. Ik kreeg de indruk dat dat nog steeds dezelfde weg (in wezen een te groot woord) was als in de jaren 50 van de vorige eeuw. Onze chauffeur had er een hele kluif aan om de auto heel boven te krijgen. Daar wilde ik 2 dingen bekijken. Natuurlijk allereerst ons oude vakantiehuis. Dat stond er nog maar verkeerde helaas in vervallen staat. De veranda aan de achterzijde (met bordje 'Welcome' was dicht gemaakt. Vroeger keek je vanuit de veranda uit over de stad Muntok, de haven en de zee. Je kon ook met de trap buitenom naar het dak. Vaak deden we dat niet omdat het te warm was en omdat het uitzicht niet veel beter was dan vanuit de veranda. Nu de bomen hoger zijn, maakt het wel degelijk uit. Iets hoger ligt, in de zelfde stijl en ook in 1928 gebouwd, een voormalig hotel dat nu alleen nog dienst doet als Soekarno/Hatta-museum. Die twee met nog enkele andere kopstukken waren daar door de Nederlandse overheid van december 1948 tot en met juni 1949 geinterneerd. De kamer die Soekarno en Hatta deelden is daarna zo gelaten; meubels, bidkleedjes enz. en zelfs het beddegoed inclusief 'bantal guling' (rolkussen) waren nog orgineel. Ook de oude auto van Soekarno staat daar. Ik miste eigenlijk alleen zijn Fongers fiets. Het grappige was dat onze chauffeur daar ook nog nooit geweest was en met grote belangstelling rondkeek en foto's met zijn mobieltje maakte. Ik was benieuwd of er al eens eerder Nederlanders waren geweest; de beheerder zei heel beslist dat wij de eersten waren. Die beheerder liet ook nog een trucje zien. Ik moest mijn hand vlak houden, hij streek er 1x overheen en legde een oud roepiabiljet erop. Dat begon omhoog te krullen. Hij keerde het biljet vervolgens om en toen krulde het eerst weer terug en daarna weer omhoog. Verklaring? Ik hield het op een combinatie van warmte en vocht terwijl R en J het op statische electriciteit hielden omdat we met sokken op vloerbendekking liepen. Misschien een vraagje voor de wetenschapskwis.
Natuurlijk ook naar de haven van Muntok gegaan met zijn vuurtoren met (nageteld) 191 (grote) treden met daar vlakbij het zandstrand zonder echte baaien waar we vroeger tijdens de vakantie vaak heen gingen. Opvallend was wel dat de oude rubber- en peperplantages waren vervangen door oliepalmplantages. Kennelijk was het oogstseizoen want we zagen heel veel vrachtwagens volgeladen met de vruchtentrossen. Daarom misschien hebben we hier nog geen Muntok-peper gevonden. Dat werd vroeger als de beste, meest aromatische peper beschouwd. Jammer maar blijkbaar zijn oliepalmen profijtelijker; we kunnen onze uitdrukking 'peperduur' misschien beter vervangen;-)

Morgen moeten de anderen hun terugreis gaan voorbereiden: inchecken voor de KLM-vlucht vanaf Jakarta en het uitprinten (nog even uitzoeken of hotel dat kan) van de e-tickets. Voor de vlucht van Bangka naar Jakarta met Sriwijaya Air hebben zij al hun uitgeprinte e-tickets. En de koffers en handbagage zodanig herpakken dat ze allemaal aan de verschillende gewichtsvereisten voldoen. Ik zal mijn bagage (ik reis alleen met handbagage) nog even goed nagaan of ik nog wat van de anderen nodig heb (w.o. DEET) en wat ik eigenlijk niet nodig bleek te hebben. Daarna moet ik nog wat specifieker het vervolg na Palembang moeten regelen omdat er zware regens worden verwacht. En op Sumatera betekent dat nogal wat. Morgen dus een rommeldagje en overmorgen vliegen.

Vanavond weer lekker gegeten bij Kedai Agnes. Ik had een van de vorige keren om een dessert gevraagd; hadden ze niet. Nu zei ze dat ze fruit als dessert had. Daar zat zelfs appel (uit Malang) bij. We hadden niet echt geluncht dus hebben we flink gegeten. En dan nog bleef de rekening steken op IDR 165K voor 4 personen, dus zo'n 3,5 euro p.p.!