Jakarta 27-08-2012 - Reisverslag uit Bengkulu, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu Jakarta 27-08-2012 - Reisverslag uit Bengkulu, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu

Jakarta 27-08-2012

Blijf op de hoogte en volg Cees

27 Augustus 2012 | Indonesië, Bengkulu

Jakarta 27-08-2012
Gisteravond een Indonesische vrouw ontmoet die mij kennelijk iets van merci hoorde zeggen. Dus kwam meteen de vraag (in het Frans) of ik Frans sprak en dat kon ik. Ze wilde mij wel met de Indonesische keuken kennis laten maken en nam mij mee naar een restaurant ergens ten zuiden van het Nationaal monument. Daar heb ik nasi pecel met gurame bakar gegeten, was lekker. Ze bood aan om mij te helpen bij het ArsipNational Republik Indonesia (ANRI). Dat leek mij wel handig want i.h.a. hebben de Jakartanen maar een heel beperkte beheersing van het Engels en anderzijds moet ik mij bedienen van een jargon waar ik ook niet altijd het juiste Engelse woord voor paraat heb.

Vandaag kwam ze mij van hotel met een taxi ophalen (naar goed Javaans gebruik te laat). Bij het ANRI bleken we nog de nodige formaliteiten te moeten vervullen. Maar uiteindelijk zat ik achter een microficheleesmachine (mmm, mooi woord voor galgje).

Ik kwam veel documenten tegen van de familie van mijn neef in Miami. Zo goed en zo kwaad als het kon, heb ik de projectie van de microfiche met mijn handscanner gescand,

Nadat ik zo'n 100 scans had gemaakt, kwam een mevrouw zeggen dat dat niet mocht. Maar hoe kom ik dan aan die informatie. Gewoon de pagina's noteren en opgeven. Toen ik vroeg waar ik de paginanummers kon vinden en zij overigens ook niet, zei ze dat ik de namen die ik zocht kon opgeven en dat zij daar dan hardcopies van zouden maken. Kostte IDR 1,5K per A4 kopie. Maar toen ik de reel met mijn eigen familienamen op wilde vragen bleek dat net dat reel in de renovatie zat. Die renovatie zat mij ook al dwars op de Taman Prasasti. Ik heb toen maar 60 hardcopies afgerekend (bijna alle documenten hen ik in 2x moeten scannen) en die zouden dan morgen om 9 am klaar zijn. Dat was mooi. Kan ik morgen meteen uitchecken en de hardcopies ophalen en naar het vliegveld. Dat alles met de taxi.

Ik zag daar in ANRI ook nog een andere Europeaan en omdat die Nederlandse documenten aan het lezen was, sprak ik hem aan in het Nederlands. Hij verontschuldigde zich in het Engels en zij dat hij wel Nederlands kon lezen maar niet spreken. Het bleek een promovendus uit Noord Duitsland te zijn die onderzoek deed naar de psychatrie in Indoinesie in vooral de 19e eeuw. Hij was van plan ook nog naar Leiden en de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag te gaan om daar de archieven te bestuderen. Ik kon hem nog de tip geven dat er in de 19e eeuw (1830-1890 ongeveer) er een zogenaamde Delftse Instelling was waar ambtenaren, technici en militairen (veelal legerartsen) een voorbereiding op de tropen kregen. En ook dat hij de mensen van ANRI zoektermen mee kan geven en van alle relevante documenten een rpint laten maken. Dat wist hij niet (ik ook alleen maar omdat die Indonesische vrouw dat allemaal voor mij had vertaald) en daar was hij heel blij mee. Iedereen helpt mij hier steeds en nu heb ik eens iemand anders kunnen helpen.

Ik heb nu wel enige ervaring. BlueBird (in blauwe Toyota Limo) is de grootste met een starttarief van 6K en die teller zie je maar heel langzaam oplopen. Een ritje van 5 km kostte 15K. Vind je dat te prijzig, neem dan de witte express taxi met een starttarief van 5K en een teller die nog langzamer oploopt. Behalve de prijs is het verschil dat de chauffeur van BB basis Engels beheerst. Bovenop deze taxies staat een bord met het woord Taksi en het logo (gestileerde vogel en een E). Is dat logo verlicht dan is de taxi vrij en dan volstaat het opsteken van je hand. De auto's zijn schoon, comfortabel en met airco.

We hebben samen nog gelunched bij BCI met nasi duku, tumis kaelan en ayam goreng paha; weer lekker. Daarna weer terug naar het hotel en even mijn plan getrokken. Ik ga toch eerst vliegen naar Semarang (nauwelijks duurder dan de trein maar veel sneller) om daar mijn ding te doen, dan met een executivebus naar Blitar met een overnachting en dan met de bus naar Malang en met het vliegtuig weer terug naar Jakarta om daar mijn KLM-ticket te wijzigen en om een retourtje Singapore te boeken. Ik zal dan wel in een ander hotel verblijven want dit hotel is sterk overprijsd. Dan liever een hotel in de buurt van het vliegveld.

  • 27 Augustus 2012 - 19:31

    Eric (back In Florida):

    Finally another moment to reply (while dealing with much rain from tropical storm...) -
    Who is this "neef in Miami"?

  • 18 Juli 2014 - 15:07

    Peter Schultz:

    Hallo Cees,
    Beetje later reactie van mij maar zie nu dit verslag omdat ik op internet zoek naar hoe je toegang kan krijgen tot het ANRI. Blijkbaar is het jou gelukt. Ik heb ze een mail gestuurd maar geen reactie gekregen. Ook gebeld maar kwam niet veel verder. Ben heel benieuwd naar hoe het jou gelukt is.

    Met vriendelijke groet,
    Peter Schultz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bengkulu

Cees

Actief sinds 06 Juni 2012
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 38761

Voorgaande reizen:

26 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Nog een keer terug

14 Juli 2012 - 12 Oktober 2012

Terug naar Indonesië

Landen bezocht: