(Op weg naar) Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu (Op weg naar) Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu

(Op weg naar) Bogor

Door: SayakeRI

Blijf op de hoogte en volg Cees

18 Juli 2012 | Indonesië, Bogor

Gisteren deed de server het niet dus vandaag 2 dagen rapport.Voor mijn familie in de VS deels in het Engels.
Na te hebben ingepakt en uitgecheckt gingen we het drukke verkeer in Jakarta beproeven. Hoewel het een volstrekte chaos lijkt en iedereen maar wat doet, heb ik geen enkel (bijna)ongeluk gezien. Ook oversteken is een bezigheid waarbij je een volstrekt vertrouwen in je medemens moet hebben: gewoon gaan lopen. Misschien is een weekje Jakarta iets voor een teambuildingsdag;-) Onderweg hebben we Taman Mini Indonesia Indah bezocht; een soort Madurodam maar dan levensgroot op ca 55 ha, dus dat Mini is erg relatief. Erg leuk om een indruk te krijgen van Indonesie. Alles bezoeken lukt niet dus maak je een keuze uit de regio's die je niet tijdens je reis aandoet. Daarna, tussen TMII en Bogor heerlijk authentiek gegeten bij Gili-Gili die zijn rijst van eigen sawahs haalt. Enak ya. Op weg naar het Salak hotel kwamen we langs het hek van de Kebun Raya. We zagen daar een enorme kudde herten. Het resultaat van een cadeau van de Nepalese regering [ 3 herten] begin jaren 50 en de natuur deed de rest. Het hotel was nog luxer dan het vorige. Op Zoover stonden enkele zeer negatieve reacties. Die kunnen we in het geheel niet plaatsen. De kamers zijn ruim, luxe, schoon en voorzien van een goede AC die echt de 18 graden haalt, en zeer servicegericht personeel. Het grote verschil met Jakarta, is dat je hier de klassieke Javaanse cultuur ondervindt. Dit lijkt al veel meer op het Indonesie, dat ik nog uit mijn jeugd ken. We waren te moe om nog moeite te doen om een restaurantje te zoeken, dus eerst even verkoeling gezocht in het koude zwembad gezocht en daarna hebben we in het hotel gegeten. Geen haute cuisine maar zeker ook geen verkeerde keus.

De volgende dag natuurlijk de Kebun Raya bezocht. De fontein waar ik als kind op de foto werd gezet was er nog. Ook, met enige moeite, de brug gevonden waarop rond 1900 mijn grootouders werden gefotografeerd; nu sta ik daar ook op de foto. Hier kun je dagen in ronddwalen (88 ha) maar dat deden we niet. We hebben nog even geshopt in een mall (ik had kaarten nodig en een zakmes) en daarna weer heerlijk gegeten bij Sri Yunaidi, Jl. Pangrano 30 Bogor. Heerlijk eten, fantastisch uitzicht en traditionele bediening. Wel prijzig (400.000 IDR voor 4 personen), dus zo'n 8,5 euro pp;-)

Nu zitten we af te koelen en uit te buiken bij het zwembad. Vanavond nog een klein hapje bij het hotel, inpakken en morgen vroeg op voor de reis naar Bandung.

Het leukste vond ik misschien de rit van de mall naar het restaurant.We gingen toen dwars door hartje Bogor heen; alle mensen, stalletjes, geuren en kleuren. Ik had zo uit willen stappen, maar mijn tijd komt nog.

• 18 Juli 2012 - 10:54

B.:

Ook hier nog even een echtelijke noot bij. De botanische tuin vond ik geweldig. Een immens groot park vol met de meest exotische planten en bomen die je je maar voor kunt stellen. Het orchideeenhuis viel daarentegen wat tegen, de orchideeenafdeling van een goed Nederlands tuincentrum biedt meer varieteit. Maar het landschap op bepaalde punten in de tuin was schitterend. Heb ook nog wat zaden kunnen kopen, hoop dat ik er Nederland mee in kom. Daarna op advies van onze gids die uit Bogor komt in een authentiek Midden Javaans restaurant gegeten, heerlijk op een veranda met prachtig uitzicht. Het eten was hier en daar behoorlijk pittig, C. verkeek zich even op een groen boontje dat geen boontje bleek te zijn, we moesten nog wat extra water aan laten rukken. Maar zelfs J. sloeg zich dapper door de pittige maaltijd heen. Daarna werden we nog het huis mee ingenomen waar we naar een gigantische collage van allerlei foto's van Soekarno moesten/mochten kijken; je merkt dat hij voor veel mensen een legende en een volksheld is en als je over hem begint, haken ze daar grif op in.
    Morgen op weg naar Bandung, maar of ik Taman Safari op een olifant ga doen, daar ga ik nog een nachtje over slapen (hopelijk inderdaad slapen, want de keus is vaak het lawaai van de airco of een warme plaknacht, allebei niet bevorderlijk voor een goede nachtrust).
    Hartelijke groet, B.

• 18 Juli 2012 - 11:57

Pauliene:

Ha Betty,
    Je moet echt die olifant proberen hoor,
    zo bijzonder en het zijn zulke goedzakken. Je hebt een mooi uitzicht van zo'n hoge rug. Laat ook zo nu en dan even weten wat jullie eten. Ben ik erg benieuwd naar.
    Veel plezier, de warmte 's nachts gaat vast wennen.

• 18 Juli 2012 - 12:10

Eric In Florida:

You two could be tour guides in your next careers!

Thank you for sharing and making us "feel" there. I had not heard that word "lawaai" in over 50 years.... but remembered - and can imagine.

Marvelous.

• 19 Juli 2012 - 06:18

Jorie:

Hi lieve mensen! Leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. R. kan je C. niet leren om wat foto's toe te voegen? Hoe is het contact met jullie gidsen? Ik blijf je blog volgen CU Jorie.

• 19 Juli 2012 - 09:09

Jan Willem :

Het klinkt allemaal heel bijzonder en aantrekkelijk wat jullie meemaken. We zouden er bijna jaloers van worden! Leuk dat Cees midden in alle beelden en geuren van zijn jeugd is beland. Er gaat toch uiteindelijk niets boven een gezonde portie nostalgie en melancholie. Maar we missen hier inderdaad de beelden: graag wat foto's toevoegen als het lukt!!

• 07 Oktober 2012 - 16:43

Robin Brons:

Leuk om te lezen dat je hetzelfde hebt ervaren vwb het verkeer. Alle factoren aanwezig voor ongelukken maar gedurende de 2000 km die we hebben afgelegd, geen gezien.
    Ook onze groep heeft genoten van een heerlijke dis in gili gili. Leuke bijkomstigheid is dat we onze familie daar ontmoet hebben. Lekker samen gegeten, maar het was helaas een vluchtige ontmoeting. Ook wij moesten naar Bandung (savoy homan). Rondreis 31/07 ev