Ubud 15-04-2014 - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu Ubud 15-04-2014 - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu

Ubud 15-04-2014

Blijf op de hoogte en volg Cees

20 April 2014 | Indonesië, Ubud

De vorige dag hadden we voor vandaag een auto met chauffeur gehuurd voor een rondrit langs eerst de rijstvelden. Prachtige terrassawahs tegen een achtergrond van palmbomen; heel anders dan de Javaanse sawahs, die het meer moeten hebben van de uitgestrektheid. Daarna de rocky temple en de holy spring temple. Voor de eerste moesten we verschrikkelijk veel treden omlaag. Daarna zagen we de tempel die uit de rotsen was gehouwen. Daar kreeg je een beetje Indiana-Jonesgevoel bij. En daarna in de drukkende hitte al die treden weer omhoog wat niet echt meeviel. Toen we de holy spring temple wilden bekijken begon er een tropische regenbui. We hebben het ergste maar afgewacht en uiteindelijk met opgerolde broekspijpen en blote voeten en met een gehuurde paraplu het complex maar binnengegaan. Een bijzondere tempel waar een natuurlijke bron ontspringt waarvan het water uit c.a. 16 pijpen in een bassin stroomde. Daar mag je in baden. Een oude man legde mij omstandig uit dat, kort gezegd, elke pijp met water een aparte functie had en dat je je onder zo'n pijp kon "douchen". Hij keek mij nog indringend aan alsof hij wilde dat ik zou vragen welke functies dat dan wel waren. Maar zoals gezegd, het waren er c.a. 16 en dat zou, met zijn omhaal van woorden, mij te veel tijd gaan kosten dus ik bedankte hem voor de uitleg en liep snel verder.
Tot slot Lake Batur. Daar zit je op een terras van een restaurant met een schitterend uitzicht over het meer en enkele bergen. Je kunt daar heel redelijk eten van een buffet voor IDR 121K per persoon. Duur maar je betaalt ook voor het uitzicht. We waren net op tijd want het zicht was nog vrijwel onbelemmerd. Kort daarna zagen we regenwolken langzamerhand het hele uitzicht verhullen. Dat proces was op zich ook heel bijzonder om te zien.

Toen we 's avonds een beetje door Ubud wandelden zagen we een gamelanorkest klaar zitten. Wat ik aanvankelijk uit gesprekken tussen omstanders begreep dat er een prinses zou gaan trouwen. Niet helemaal goed begrepen want het bleek een voorbereidend feest voor het huwelijk van de prins. Het gamelanorkest zou pas gaan spelen als de bruid uit de poort van een paleis zou komen. Maar wanneer dat was, wist niemand. We gingen daarom maar eten bij een restaurant (Bumbu Bali, lekker eten daar) waar zij langs zouden komen. Het werd een hele optocht en dat voor een tochtje naar het 150 m verderop gelegen andere paleis. Mooie foto's kunnen maken.