De volgende halte: Yogyakarta 09 en 10-04-2014 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu De volgende halte: Yogyakarta 09 en 10-04-2014 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu

De volgende halte: Yogyakarta 09 en 10-04-2014

Blijf op de hoogte en volg Cees

15 April 2014 | Indonesië, Jogjakarta

De volgende dag uitgecheckt en met de taxi naar het station. We wilden eigenlijk weer met een gedeeld executive busje naat Jogya gaan maar ons werd geadviseerd om de trein te pakken. Dat wilde Betty wel eens meemaken. Anders dan in Nederland worden hier plaatskaarten verkocht en op is op. Dus altijd een zitplaats. Wil je zeker zijn van een plek, reserveer dan een dag van te voren. Wij hadden kelas bisnis kaartjes (business class dus) gekocht voor IDR 15K pp. Na een uurtje kwamen we op stasiun Jogya Tugu aan. Daar een normale taxi krijgen, bleek anders dan ik verwachtte niet simpel. Ik kende Joyga al en we wilden naar hotel Ibis Malioboro. De enkele taxi die er stond, wilde alleen een vaste prijs afspreken. Ze vroegen IDR 50K; ik wist dat dat een absurde prijs was en begon dus met het minimumtarief voor een rit 20K. Nee, hij wilde het hooguit voor 40K doen. Ik bood nog 30K tegen maar dat vond hij te weinig. Toen wees ik waar het hotel lag en merkte in mijn beste bahasa op dat het slechts 5 minuten lopen was (is ook zo, maar met de auto moet je een eind omrijden) en draaide me om. Na een paar stappen riep hij mij terug en wilde het toch wel voor 30K doen. Ik stond nog even in dubio om met dit bod van hem weer 20K tegen te bieden, want een nieuwe ronde immers, maar heb de 10K te hoge prijs toch maar geaccepteerd. Ik weet dat er mensen die denken, waar heb je het over? Maar het gaat om meer. Los van het feit dat als je niet afdingt iedereen weet dat je niet afdingt en dus de meest onwaarschijnlijke prijzen van je vraagt, gaat het ook om respect. Ding je niet af dan beschouwen ze je als een jan-met-de-korte-achternaam. Daarnaast is het gewoon een leuk spel. En hoe goed je hier ook afdingt, je krijgt nooit dezelfde prijs als een local.
Ingecheckt bij Ibis, die volgens booking.com vol zou zitten, wat dus weer niet klopte. Daarna meteen naar de jalan Malioboro en pasar Beringharjo. Veel batikwinkeltjes waren (nog) niet open. Maar goed, het hotel. Prima locatie (je loopt via de zij-ingang zo de Malioboro Mal in en als je daar uitstapt, sta je midden op de jalan Malioboro), prima ontbijt, lekker geslapen maar toch voelde Betty zich niet senang. Voor haar staat Jogyakarta gelijk aan Phoenix hotel. Dus werd het uitchecken bij Ibis en inchecken bij Phoenix. Daar hangt wel een stevig prijskaartje aan, maar goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

Actief sinds 06 Juni 2012
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 38681

Voorgaande reizen:

26 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Nog een keer terug

14 Juli 2012 - 12 Oktober 2012

Terug naar Indonesië

Landen bezocht: