Van Bengkulu naar Ternate??? - Reisverslag uit Bengkulu, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu Van Bengkulu naar Ternate??? - Reisverslag uit Bengkulu, Indonesië van Cees H - WaarBenJij.nu

Van Bengkulu naar Ternate???

Blijf op de hoogte en volg Cees

21 Augustus 2012 | Indonesië, Bengkulu

21-08-2012 Bengkulu

Met de ojek naar het vliegveld. Ik had, zo bleek, ook wel later kunnen uitchecken bij het hotel. Het eerste vliegtuig vertrekt pas om 14.35. Ik heb maar alleen naar Jakarta geboekt omdat volgens de juf achter de counter - die na een halfuur uitleggen, uittekenen en verbeteren eindelijk begreep dat ik een enkeltje naar jakarta wilde en heen en terug wilde naar en van Ternate. Ze kwam eerst met een aanvaardbare prijs van 2,8 mio maar na wat extra doorvragen bleek dat zij dacht dat ik er wilde blijven (???) of zo. Toen kwam zij met een prijs van in totaal 5,6 mio. dat kwam omdat zij mij weer een enkeltje van Ternate naar Bengkulu wilde verkopen. Dat was veel te veel. Ze kwam vervolgens met een prijs van 500K naar Jakarta (=normale prijs voor een retourtje; een enkeltje is net zo duur), 2,3 mio naar Ternate en 1,6 mio terug. Ik heb nog uitdrukkelijk gevraagd naar een retourticket, die zijn vaak nauwelijks duurder dan enkeltjes. Maar daar had ze kennelijk nog nooit van gehoord; ze wilde me echt 3 enkeltjes verkopen. Of mij ergens dubbel voor laten betalen. Nee, dat baliepersoneel van Sriwijaya is echt knudde. In Jakarta ga ik proberen om met Batavia air of Lion air te vliegen. Lukt dat niet of tegen een niet aanvaardbare prijs dan sla ik dat stuk over. Misschien kan ik in de resterende tijd van mijn 2-maandsvisum mijn Java-missie voltooien. Ternate kom dan nog wel.

Nu zit ik hier op een vliegveld van niks te wachten, maar dat is het risico als je alles zelf wilt (of eigenlijk moet) regelen.

Toch nog 2 dingen meegemaakt. Een tropische regenbui die in 2-3 minuten alles blank legde (maar dat was zo weer weg) en een kortdurende aardbeving. Ik begreep niet wat er aan de hand was maar de serveerster van het binnenterras waar ik zat trok mij aan mijn arm mee naar buiten. Maar toen was het eigenlijk al over en na korte tijd ging iedereen weer naar binnen. De serveerster, die mij bedragen had horen noemen (ja dat kan ik wel), vroeg of ik BI sprak. Sedikit sedikit, zei ik (een heel klein beetje). Dat was voor aanleiding om in een verbale waterval uit te barsten. kennelijk knikte en humde ik op de juiste momenten want zij bleef maar doorgaan. Toen ik moest inchecken, geloof ik dat ze mij bedankte voor het gesprek. Ik knikte met een vriendelijk begrijpende glimlach en zei in mijn beste BI: sampai jumpa lagi (tot ziens).
Ja ik geloof echt dat de Sumatranen vriendelijker zijn dan de Javanen.

In de wachtkamer had ik nog een heel gesprek met iemand die ivm het suikerfeest naar zijn geboortestad Bengkulu was teruggegaan. Hij ging weer aan het werk in Jakarta, maar had een andere vlucht.

Met de nodige vertraging kwam ik op Jakarta Soekarno Hatta aan. Weer gevraagd bij de balie wat een retourtje Ternate kostte. Dit keer kwam er weer een andere prijs uit de bus: IDR 4,5 mio. Ik kreeg toch echt de indruk dat ik ergens dubbel voor betaalde. Dus maar naar Batavia Air gegaan. Nou, zoals je daar wordt geholpen, is een verademing vergeleken met Sriwijaya. Ik kreeg keurig de vertrek en aankomsttijden en een specificatie van de prijs. Die versterke mijn indruk dat Sriwijaya mij 2x voor de terugreis wilde laten beta(len. Nu was ik voor IDR 2,5 mio klaar. Meteen geboekt. Om 22.00 uur (21-08) kan ik inchecken en om 01.35 (22-08) vertrek ik en kom om 7.30 uur in Ternate (waar het 1 uur later is dan in Jakarta) aan. Op de 25e 's ochtends vroeg ga ik terug naar Jakarta. Naast de gebruikelijke bezienswaardigheden en de natuur wil ik natuurlijk ook de makam eropah (Europese begraafplaats) zien en wellicht ook de archieven indien aanwezig om mijn vroegste roots in Indonesie te kunnen documenteren.
Ben benieuwd. Ik heb wel gelezen dat er een tekort aan Engelssprekende touristen is ten opzichte van het aantal studenten dat hun Engels wil oefenen. Dat biedt perspectief. Ik zit nu lekker bij KFC wat te eten en het wifi-punt uit te buiten. Straks slapen in het vliegtuig en dan op zoek naar het Puri Azzalea Hotel in het centrum van de stad Ternate. Ben benieuwd.

  • 21 Augustus 2012 - 17:48

    Ruud:

    Dag Cees,
    Je hebt al heel wat verslagen geschreven zeg en ik heb ze (bijna) allemaal gelezen. De komende 3 weken zal ik dat ook doen, als ik op mijn vakantie een wifi spot vind. Veel plezier en vreugde verder op je reis en succes met het onderzoek naar jouw vroegste roots. Ik hoop dat die speurtocht jou alles biedt wat je zoekt. Tot ziens,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bengkulu

Cees

Actief sinds 06 Juni 2012
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 38525

Voorgaande reizen:

26 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Nog een keer terug

14 Juli 2012 - 12 Oktober 2012

Terug naar Indonesië

Landen bezocht: